8 Aralık 2009 Salı

Twitter'da ne yapıyorsun devrimi ve sosyal medyadan son trendler


24 Kasım 2009 - Akşam

Twitter'da geçenlerde sessiz sedasız bir devrim gerçekleşti. Yıllardır kullanıcılarını "Ne yapıyorsun?" sorusuyla karşılayan Twitter, karşılama sorusunu "Neler oluyor?" ile değiştirdi.

Twitter bildiğiniz gibi kullanıcılarının birbirlerinin bıraktığı mesajları izleyebildikleri bir mecra. Kullanıcı Twitter'a üye olduktan sonra, mesajlarını takip etmek istediği kişileri seçiyor ve Twitter'a her bağlanışında arkadaş listesindekilerin bıraktıkları mesajları, liste halinde görebiliyor, bunlara cevap verebiliyor ve kendisi de mesaj yazabiliyor.

İşte Twitter'ın sayfanın en tepesinde çıkan karşılama sorusu da, kullanıcılara mesaj bırakmaları için bir yönlendirme yapma amacı taşıyor. Twitter açıldığı günden bu yana "Ne yapıyorsun?" diye sorarak kullanıcılarını yıllardır o anda ne yaptıklarını yazmaya yönlendiriyordu. "Ne yapıyorsun?" sorusu Twitter'ın amacının manifestosu gibiydi. Kullanıcılara, burası insanların birbirlerinin ne yaptığından haberdar olma yeri diyordu.

Dolayısıyla bu küçük gibi görünen değişiklik aslında çok önemli. Twitter'ın manifestosunun değişmesi bir anlamda. Aslına bakılırsa Twitter'ı bu değişikliği yapmaya kullanıcılar zorladı. İşin taa başından beri "Ne yapıyorsun?" sorusuna kulak asmayıp "Neler oluyor?" sorusunun cevabını yazıyorlardı mesajlarında. Arkadaş lisetelerindekilerle ne yaptıklarını değil ne gördüklerini, ne düşündüklerini, nelere tanık olduklarını paylaşmayı seçiyorlardı.


Twitter zaten yaratıcılarının bir deha ürünü olmaktan çok, kullanıcıların kullanım biçimleriyle şekillenen bir ürün. Cep telefonu kullanıcılarının kısa mesajlarının paylaşılacağı bir ortam olarak tasarlanan Twitter, üyelerinin bambaşka bir kullanım biçimiyle bambaşka amaçlara hizmet eden bir mecra oldu. Twitter'ı büyüten yaratıcılarının hedefleri değil, kullanıcılarının yönlendirmesi oldu. Öyle ki "RT" (retweet-başkasının mesajını tekrar göndererek kendi takipçileriyle paylaşmak) gibi tamamen kullanıcıların yarattığı fonksiyon, Twitter'ın benimseyip kendi özelliği olarak resmen sunmaya başladığı bir servis haline getirildi.


Bu açıdan bakınca Twitter'ın "ne yaptıklarını" değil "nelere şahit olduklarını" yazmayı seçen üyelerinin kullanım tercihine uyup, sorusunu bu yönde değiştirmesi doğal bir gelişme.


Ancak Twitter'la birlikte dünya da değişiyor. Cep telefonlarının kısa mesaj özelliğine hitap edecek şekilde tasarlanan Twitter evrim geçirerek daha çok bilgisayar başından kullanılan bir mecra oldu. Twitter bu evrimi geçirirken cep telefonu teknolojileri de gelişti. Hızlı İnternet erişimi sağlayan mobil iletişim teknolojisi 3G yaygınlaşırken, 140 karakter sınırıyla çalışan kısa mesaj servisleri ilkel kaldı. Yerini İnternet'ten gönderilen fotoğraf ve video eklenebilen uzun mesajlar aldı.


Twitter kullanıcıları 3G'nin nimetlerinden de yararlanmanın yollarını keşfettiler kuşkusuz. Bugün artık pekçok Twitter kullanıcısı 3G telefonlarıyla, gittikleri restoranlardan, sinemalardan, kafelerden, havalimanı terminallerinden tivitliyor gördüklerini, yaşadıklarını, izlenimlerini...


Buna karşın Twitter 140 karakter sınırlamasında direnirken, "Ne yapıyorsun?" sorusunu da radikal bir kararla "Neler oluyor?"la değiştiriyor.


Oysa İnternet'in 3G ile özgürleşmesi, mobilleşmesi bir sonraki dalganın "lokasyon bazlı servisler" olacağını gösteriyor sosyal medyada.


Twitter'ın bir sonraki sorusunu şimdiden tahmin etmek mümkün. Eğer tahtını 140 karakter sınırlamasını hızlı davranarak baştan kaldıran Friendfeed'e bir yıl içinde kaptırmazsa Twitter'ın kapağında şu soruları göreceğinize emin olabilirsiniz: "Neredesin, ne görüyor, ne düşünüyorsun?"


yurtsan@neobizmedya.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder